BORDING
LOKALHISTORISK FORENING
Foreningens bestyrelse
Kurt Frost (formand)
Poppelvej 3, 7441 Bording
Tlf. 2386 3475
E-mail: frostbox@tdcadsl.dk
Anne Jonassen (næstformand, sekretær)
Elin Jensen (kasserer)
Revisor: Anne Kathrine Sørensen og Svend Pedersen
Medlemskab
Henvendelse til:
Kurt Frost
Poppelvej 3, Bording
tlf. 2386 3475
mail: frostbox@tdcadsl.dk
Kontingent
Pr. person: 100,- kr.
Par: 175,- kr.
PROGRAM FOR BORDING LOKALHISTORISK FORENING 2025
Tirsdag den 11. marts kl. 19.30
Mødested: Bording Skoles aula
Emne: ”Fra en svunden tid”
v/ Niels Jørgen Philipsen, Ikast
Generalforsamling ifølge vedtægterne
Kaffe – 30,- kr.
Tirsdag den 20. maj kl. 19.30
Mødested: Bording Skoles aula
Emne: Min opvækst i Midtjylland
v/ Steen Madsen, Pårup
Kaffe – 30,- kr.
Tirsdag den 16. september kl. 19.30
Mødested: Bording Skoles aula
Emne: "Min vej fra Vejen til Bording –
bag jerntæppet, blandt isfjelde og på vulkaner”
v/ Kurt Frost, Bording
Kaffe – 30,- kr.
Tirsdag den 11. november kl. 19.30
Mødested: Bording Skoles aula
Emne: ”Turen fra Bording Kirkeby til Ikast -
via København, Oslo og Cairo”
v/ Betty From Jensen, Ikast
Kaffe – 30,- kr.
Foreningens vedtægter
§1 - Navn
Foreningens navn: Bording Lokalhistorisk Forening.
§2 - Formål
Foreningens formål er:
-
at være støtteforening for Bording Lokalhistorisk Arkiv.
-
at fremme interessen for og arbejdet med lokalhistorie i det gamle Bording Sogn (Bording skoledistrikt).
-
at indsamle og bearbejde arkivalier fra private, foreninger eller andre i samarbejde med Bording Lokalhistorisk Arkiv.
-
at samarbejde med øvrige lokalhistoriske foreninger i Ikast-Brande kommune.
§3 - Medlemmer
Enhver, der har udfyldt og underskrevet en indmeldelse, kan blive optaget som fuldgyldigt medlem.
§4 - Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 3 personer, der vælges på den årlige generalforsamling.
Bestyrelsen konstituerer sig med 1 formand, 1 kasserer og 1 protokolfører / næstformand.
Bestyrelsen varetager foreningens daglige arbejde - herunder medlemskontakt og -orientering.
§5 - Generalforsamling
Den årlige generalforsamling afholdes i 1. kvartal og indvarsles mindst 1 måned før afholdelsen. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen eller et flertal af alle medlemmer kræver det. Ekstraordinær generalforsamling indvarsles mindst 14 dage før afholdelsen.
Generalforsamling og dagsorden bekendtgøres skriftligt til medlemmerne.
-
Generalforsamlingen vælger en bestyrelse bestående af 3 medlemmer. Efter tur afgår 1 eller 2 hvert andet år. Første gang ved lodtrækning.
-
Generalforsamlingen vælger desuden 1 suppleant samt 2 revisorer for 2 år ad gangen. Efter tur afgår 1 revisor hvert år. Første gang ved lodtrækning.
-
Afstemninger afgøres ved simpel stemmeflertal blandt de afgivne stemmer.
-
Der foretages skriftlig afstemning, hvis blot et medlem begærer det.
§6 - Kontingent og regnskabsår.
Det årlige kontingent fastsættes ved generalforsamlingen. Regnskabsåret følger kalenderåret.
§7 - Vedtægtsændringer.
Vedtægtsændringer kan kun vedtages, hvis 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer for.
§8 - Foreningens ophævelse.
Til beslutning om foreningens ophævelse kræves mindst 2/3 af de fremmødtes stemmer på to generalforsamlinger, afholdt med mindst 14 dages mellemrum i samme måned.
Foreningens midler overdrages til lignende lokalhistorisk i Ikast-Brande kommune arbejde ifølge generalforsamlingens beslutning.
Ovenstående vedtægter er vedtaget på den stiftende generalforsamling, den 22. oktober 2012.
Bent Hansen, dirigent ved den stiftende generalforsamling.